Inleiding
Algemeen
De paragraaf lokale heffingen bevat, overeenkomstig het BBV, een overzicht van het beleid inzake de lokale heffingen, de relevante ontwikkelingen die van invloed zijn op de tarieven en een verantwoording over de mate van kostendekkendheid van tarieven inclusief de uitgangspunten die daarbij zijn gehanteerd. Daarnaast wordt een overzicht op hoofdlijnen gepresenteerd van de diverse heffingen, de lokale lastendruk en een beschrijving van het kwijtscheldingsbeleid. In de Gemeentewet en een aantal bijzondere wetten is geregeld welke heffingen (belastingen en retributies) een gemeente mag opleggen. De gemeenteraad bepaalt de hoogte van het tarief en welke van die heffingen ook daadwerkelijk worden geheven.
Belastingen
De Gemeentewet geeft een limitatieve opsomming van de belastingen die een gemeente mag heffen. Tegenover een belasting staat geen rechtstreekse individuele tegenprestatie van de overheid; de opbrengsten dienen als algemeen dekkingsmiddel. Onze gemeente heft de volgende belastingen: onroerende zaakbelastingen (OZB), roerende zaakbelastingen (RZB), forensenbelasting en precariobelasting. De gemeente Teylingen maakt geen gebruikt van de wettelijke mogelijkheden om hondenbelasting en toeristenbelasting (verblijfsbelasting) te heffen.
Rechten
Rechten zijn betalingen voor een geleverde of een bewezen dienst. Hiervan zijn de tarieven in principe volledig kostendekkend. Het is niet toegestaan een meer dan kostendekkend tarief te hanteren. In Teylingen worden afvalstoffenheffing, rioolheffing, havengeld, leges en marktgeld als rechten geheven.
In de raadsvergadering van december 2024 worden de belastingverordeningen 2025 voor de bijstelling van de tarieven voorgelegd.
Ontwikkelingen/Actualiteiten
Belastinghervormingen
In het kader van de nieuwe financieringssystematiek voor het gemeentefonds vanaf 2026 wordt door de minister van BZK en de staatssecretaris van Financiën gekeken naar de mogelijkheid voor een groter eigen belastinggebied. De vervolgstappen om te komen tot belastinghervormingen en een groter eigen gemeentelijk belastinggebied worden afgewacht.
Er is onderzoek naar invoering van twee nieuwe belastingen planbatenheffing en grondbelasting ter bevordering van de woningbouw. Verder wordt een maximum voor de stijging van de OZB genoemd. Besluitvorming hierover wordt afgewacht.
Financiële uitgangspunten
- Overeenkomstig de Kadernota 2025 wordt voor belastingen en retributies rekening gehouden met een inflatiepercentage van 3,7%. Voor de heffingen geldt dat een compensatie alleen aan de orde is, als dit binnen de grenzen van kostendekkendheid blijft. Voor de retributies geldt het uitgangspunt van 100% kostendekkendheid.
- Bij de berekening van de overhead wordt de maximaal toegestane opslag toegepast. De overhead bestaat uit de kosten voor piofach (personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, automatisering, communicatie en huisvesting). De direct toe te rekenen kosten worden verantwoord op de taakvelden.
Kostendekkendheid
Voor het bepalen van de kostendekkendheid mogen extra comptabel de volgende zaken worden meegerekend:
- De directe lasten van personeel HLTsamen zijn verantwoord op het taakveld en zijn gebaseerd op de geraamde lasten uit de begroting van HLTsamen. De overhead, de kosten voor leidinggevend personeel, informatievoorziening, organisatie, financiën, automatisering, communicatie en huisvesting (piofach), zijn gerelateerd aan de totale lasten van de bedrijfsvoering (zie het onderdeel Overhead bij de Algemene dekkingsmiddelen).
- De lasten in het prestatieveld zijn exclusief btw. Omdat het Btw–compensatiefonds (bcf) wordt gevoed uit het gemeentefonds, is toerekening van de btw geoorloofd.
- Bij de berekening van de baten wordt een derde van de kosten van het prestatieveld Straatreiniging toegerekend aan de heffing afvalstoffenheffing en het rioolrecht. De kosten van straatreiniging worden mede gemaakt om het zwerfvuil te verminderen en om verstoppingen in het rioolstelsel te voorkomen.
- Het is geoorloofd om het bedrag aan gegeven kwijtscheldingen te compenseren in het tarief.
- De kosten, gemaakt voor inning en invordering door de gemeenschappelijke regeling Belastingen Bollenstreek mogen worden toegerekend aan de rechten. Deze zijn gerelateerd aan de kostentoerekening van Belastingen Bollenstreek en ondergebracht bij het taakveld.
- De kapitaallasten worden zonder rente verantwoord op het betreffende taakveld. Het is geoorloofd (om bedrijfseconomische redenen) om rente toe te rekenen tot de rechten.
Overzicht lokale heffingen
In het volgende overzicht worden de opbrengsten van de lokale heffingen weergegeven.
(Bedragen x € 1.000) | ||||
Lokale heffingen | Rekening | Rekening | Begroting | Begroting |
---|---|---|---|---|
Belastingen | ||||
Onroerende-zaakbelasting | 8.493 | 8.607 | 9.795 | 10.206 |
Roerende zaakbelasting | 10 | 10 | 10 | 10 |
Forensenbelasting | 157 | 171 | 165 | 165 |
Precariobelasting | 75 | 217 | 90 | 90 |
8.735 | 9.005 | 10.060 | 10.471 | |
Rechten | ||||
Marktgelden | 29 | 26 | 27 | 27 |
Parkeerbelasting | 17 | 16 | 12 | 12 |
Haven- en kadegelden | 9 | 18 | 25 | 25 |
Leges | 511 | 476 | 579 | 830 |
Bouwleges | 789 | 1.039 | 643 | 1.293 |
Leges Openbare orde en veiligheid | 90 | 91 | 57 | 57 |
Afvalstoffenheffing | 3.690 | 5.024 | 6.008 | 6.428 |
Rioolrechten | 3.086 | 3.307 | 3.540 | 3.744 |
8.220 | 9.997 | 10.891 | 12.415 | |
Totaal lokale heffingen | 16.956 | 19.002 | 20.950 | 22.800 |
Wet waardering onroerende zaken (WOZ)
De vastgestelde WOZ-waarde vormt de grondslag voor de onroerendezaakbelastingen (OZB), de Waterschapsomslag gebouwd (geheven bij woning- of bedrijfspandbezitters in het gebied van het waterschap) en het huurwaardeforfait voor de inkomstenbelasting. De WOZ-administratie is een basisregistratie. De waarden worden op grond van de WOZ jaarlijks herzien. De Waarderingskamer schat de marktontwikkeling voor woningen op een stijging van 3,5 procent. Voor niet-woningen wordt de waardeontwikkeling geschat op een stijging van 1,25 procent.
Onroerende zaakbelastingen
De tarieven 2025 van de OZB worden gebaseerd op de WOZ-waarde en de geraamde opbrengsten in de begroting. De aanslag OZB wordt berekend over de waardebepaling per 1 januari 2024. De marktontwikkeling wordt gevolgd door Belastingen Bollenstreek. Bij het bepalen van de tarieven wordt rekening gehouden met de ontwikkeling van de WOZ-waarde. De opbrengsten van de OZB voor zowel woningen als niet-woningen (eigenaren en gebruikers) zijn verhoogd met het inflatiepercentage van 3,7 procent.
De ontwikkeling van de onroerende zaakbelasting tarieven van de afgelopen jaren waren:
% van de WOZ-waarde | ||||
% van de WOZ-waarde | 2022 | 2023 | 2024 | |
Woningen | Eigenaar | 0,0863% | 0,0760% | 0,0851% |
---|---|---|---|---|
Niet-woningen | Eigenaar | 0,1754% | 0,1704% | 0,1908% |
Niet-woningen | Gebruiker | 0,1869% | 0,1840% | 0,2061% |
Bij de vaststelling van de OZB-verordening, medio december, wordt de laatste prognose van de waarde per 1 januari 2024 bepaald om zodoende een juist percentage van de heffingsmaatstaf te kunnen vaststellen en de geraamde opbrengsten, inclusief de uitgangspunten, te garanderen.
Roerende zaakbelasting
Belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimte wordt geheven over roerende zaken. Woonboten worden in de heffing betrokken, de waarde van de objecten is de heffingsgrondslag. De tarieven en voorwaarden zijn gelijk aan die van de onroerende zaakbelastingen.
Forensenbelasting
Bij de heffing van forensenbelasting worden mensen belast die niet in de gemeente wonen, maar wel gebruik maken van allerlei voorzieningen. Bijvoorbeeld personen die een gemeubileerde (recreatie)woning ter beschikking hebben. De tarieven worden geïndexeerd met 3,7%.
WOZ-waarde | 2023 | 2024 | 2025 | |
a. minder dan € 10.000 | € 303,00 | € 322,00 | € 334,00 | |
b. € 10.000 tot € 25.000 | € 414,00 | € 440,00 | € 456,00 | |
c. € 25.000 tot € 100.000 | € 484,00 | € 515,00 | € 534,00 | |
d. € 100.000 of meer | € 788,00 | € 838,00 | € 869,00 |
Precariobelasting
Precariobelasting wordt geheven voor het innemen of gebruiken van openbare grond. De precariobelasting is verhoogd met het inflatiepercentage 3,7%.
Marktgeld
Voor het innemen van een standplaats op de markten worden rechten geheven. Voor Sassenheim en Voorhout marktgeld, voor Warmond precariobelasting. In Warmond geldt de marktverordening niet vanwege de geringe omvang van de markt, waardoor er geen marktgeld kan worden geheven. In plaats hiervan wordt precariobelasting geheven voor het gebruik van gemeentegrond. De tarieven worden geïndexeerd met 3,7%.
Parkeerbelasting
Teylingen heft alleen parkeerbelasting over het gebruik van het vrachtwagenparkeerterrein. De tarieven worden geïndexeerd met 3,7%.
Havengeld
Voor het gebruik van de gemeentelijke haven en aanlegsteigers aan de Kagerplassen wordt havengeld in rekening gebracht. Hiermee wordt het onderhoud en beheer van de steigers gedeeltelijk gefinancierd. Het tarief is verhoogd naar € 1,25 per strekkende meter. Het is tarief is aangepast, het tarief was al meer dan10 jaar niet aangepast.
Leges
Voor 2025 worden de volgende inkomsten verwacht:
Bedragen x € 1.000 | |||
Leges | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|
Leges burgerzaken | 476 | 479 | 830 |
APV Leges | 83 | 85 | 85 |
Leges Openbare Orde en Veiligheid | 8 | 57 | 57 |
Totale leges | 567 | 720 | 971 |
Bouwleges | 1.037 | 643 | 643 |
Uitgangspunt voor de tariefstelling is dat de leges maximaal 100% kostendekkend zijn.
Afvalstoffenheffing
Met ingang van 2021 is het Afval- en grondstoffenbeleid gemeente Teylingen 2020-2024, "De betere afvalscheider wordt beloond", van kracht. Als een minicontainer of ondergrondse container minder wordt aangeboden of geopend wordt een korting verleend op het vaste bedrag.
Woningen | 2023 | 2024 | 2025 | |
Meerpersoonshuishouden | € 327,30 | € 436,56 | € 456,86 | |
Eenpersoonshuishouden | € 277,32 | € 302,04 | € 316,08 | |
Inzamelen grof huishoudelijk afval | € 42,00 | € 45,00 | € 45,00 | |
Kortingsregeling | ||||
Minicontainer | Verzamelcontainer | |||
---|---|---|---|---|
0 tot en met 2 keer | 0 tot en met 5 keer | -€ 60,00 | -€ 60,00 | -€ 60,00 |
3 tot en met 5 keer | 6 tot en met 12 keer | -€ 40,08 | -€ 40,08 | -€ 40,08 |
6 tot en met 9 keer | 13 tot en met 21 keer | -€ 20,04 | -€ 20,04 | -€ 20,04 |
De kosten stijgen door inflatie en de nieuwe aanbestedingen in het taakveld. Daarnaast zijn de baten en lasten aangepast aan de huidige inzichten bij de afvalinzameling.
Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de afvalkosten.
(Bedragen x € 1.000) | ||||
Berekening kostendekkendheid afval | ||||
Taakveld | Afval | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Afval | Kosten van prestatieveld, inclusief kortingsregeling | 4.051 | 4.437 | 4.939 |
Baten van prestatieveld | 460 | 372 | 354 | |
Netto kosten | 3.591 | 4.065 | 4.585 | |
Toe te rekenen kosten | ||||
a. | Overhead | 446 | 631 | 679 |
b. | Btw | 892 | 923 | 1.027 |
c. | Afvoeren veegafval | 199 | 190 | 233 |
d. | Kwijtschelding | 128 | 90 | 165 |
f. | Rente | 22 | 25 | 17 |
Totale kosten | 5.278 | 5.962 | 6.708 | |
Opbrengsten heffingen | 5.024 | 5.962 | 6.708 | |
Kostendekkendheidspercentage | 95% | 100% | 100% |
Rioolheffing
De rioolheffing wordt geheven ter bestrijding van de kosten van de gemeentelijke watertaken (afvalwater, hemelwater en grondwater). Uitgangspunt is dat de opbrengst van de rioolheffing 100% dekkend is; het tarief is hierop aangepast.
De heffing bedraagt:
Woningen | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|
Rioolheffing vastrecht | €174,48 | € 177,48 | € 191,28 |
Variabel recht (bij verbruik boven 300 m3, per m3) | € 1,10 | € 1,10 | € 1,10 |
Het vernieuwde BBV schrijft voor dat er een duidelijk overzicht is van de kostendekkendheid. Hieronder geven we inzicht in de kostendekkendheid van de rioolkosten.
(Bedragen x € 1.000) | ||||
Berekening kostendekkendheid Riolering | ||||
Taakveld | Omschrijving | 2022 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|---|
Riolering | Kosten van het prestatieveld | 2.256 | 2.347 | 2.446 |
Baten van het prestatieveld | 90 | 0 | 0 | |
Netto kosten | 2.166 | 2.347 | 2.446 | |
Toe te rekenen kosten | ||||
a. | Overhead | 248 | 332 | 357 |
b. | BTW | 534 | 533 | 563 |
c. | Afvoeren veegafval | 199 | 190 | 233 |
d. | Kwijtschelding | 75 | 70 | 80 |
f. | Rente investeringen | 85 | 69 | 66 |
Totale kosten | 3.307 | 3.541 | 3.744 | |
Opbrengsten heffingen | 3.307 | 3.541 | 3.744 | |
Kostendekkendheidspercentage | 100% | 100% | 100% |
Kwijtschelding
Voor mensen met een laag inkomen bestaat de mogelijkheid om gehele of gedeeltelijke kwijtschelding van betaling van belasting te verzoeken.
Het beleid met betrekking tot kwijtschelding is grotendeels landelijk ontwikkeld en vastgelegd in de Uitvoeringsregeling Invorderingswet 1990. De gemeenteraad heeft een beperkt aantal keuzen waaronder de criteria voor de kosten van bestaan. Er is gekozen voor de maximale norm van 100% van de genormeerde bijstandsuitkering. In de Regeling kwijtschelding Teylingen is bepaald dat kwijtschelding kan worden verleend voor OZB, afvalstoffenheffing en rioolheffing. Waar mogelijk wordt een automatische toets voor kwijtschelding uitgevoerd. Van mensen die in een jaar kwijtschelding hebben gekregen wordt het volgend jaar getoetst of de inkomens- en vermogenssituatie is gewijzigd. Bij gelijkblijvende omstandigheden wordt dan automatisch kwijtschelding verleend.
(Bedragen x € 1.000) | |||
Kwijtschelding | 2023 | 2024 | 2025 |
---|---|---|---|
Afvalstoffenheffing | 128 | 125 | 165 |
Onroerende zaakbelasting | 0 | 0 | 0 |
Rioolrechten | 75 | 70 | 80 |
Totaal kwijtschelding | 203 | 195 | 245 |
Woonlasten regiogemeenten
In onderstaand overzicht staan de woonlasten van Teylingen en een aantal regio- en omliggende gemeenten van het afgelopen begrotingsjaar. De OZB is gebaseerd op de gemiddelde waarde van een woning per gemeente en een meerpersoonshuishouden.
Woonlasten Regio 2024
Gemeente | OZB woningen | OZB niet woningen | Reinigings- | Rioolheffing | Woonlasten huurder (afval en riool) | Woonlasten eigenaar OZB riool en afval |
---|---|---|---|---|---|---|
Haarlemmermeer | 0,0723% | 0,5903% | € 445 | € 156 | € 601 | € 993 |
Teylingen | 0,0851% | 0,3969% | € 437 | € 177 | € 594 | € 1.051 |
Katwijk | 0,1080% | 0,7063% | € 372 | € 164 | € 536 | € 1.080 |
Hillegom | 0,0921% | 0,3633% | € 430 | € 235 | € 665 | € 1.102 |
Noordwijk | 0,0883% | 0,3584% | € 449 | € 201 | € 650 | € 1.148 |
Lisse | 0,1055% | 0,5072% | € 514 | € 178 | € 691 | € 1.193 |
Leiden | 0,1133% | 1,1677% | € 476 | € 254 | € 730 | € 1.324 |
Heemstede | 0,0793% | 0,5289% | € 409 | € 276 | € 685 | € 1.334 |
Oegstgeest | 0,1267% | 0,7660% | € 447 | € 237 | € 684 | € 1.502 |
Bloemendaal | 0,1078% | 0,6361% | € 522 | € 288 | € 810 | € 1.988 |
* Bron: Coelo |
Tabel kengetallen woonlasten
Overeenkomstig regelgeving (BBV) is de verplichte tabel belastingcapaciteit opgenomen.
Woonlasten | 2023 | 2024 | 2025 | |
A | OZB-lasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 423 | € 437 | € 453 |
---|---|---|---|---|
B | Rioolheffing voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde | € 174 | € 177 | € 191 |
C | Afvalstoffenheffing voor een gezin | € 327 | € 437 | € 457 |
E | Totale woonlasten voor gezin bij gemiddelde WOZ-waarde (A+B+C-D) | € 924 | € 1.051 | € 1.101 |
F | Woonlasten landelijke gemiddelde voor gezin in t-1 | € 904 | € 944 | € 994 |
Woonlasten t.o.v. landelijke gemiddelde v. jaar ervoor (E/F) x 100% | 102% | 111% | 111% |