Paragrafen

Paragraaf Verbonden partijen

Inleiding
Verbonden partijen zijn samenwerkingspartners van de gemeente waarin zij een bestuurlijk en een financieel belang heeft en waarin zij daardoor medeverantwoordelijkheid draagt (‘mede-eigenaarschap’). Van een financieel belang is sprake indien de gemeente middelen ter beschikking heeft gesteld die ze kwijt is in het geval van faillissement van de verbonden partij en/of als de financiële problemen bij de verbonden partij verhaald kunnen worden op de gemeente.
Van bestuurlijk belang is sprake als de gemeente (in de persoon van een wethouder, raadslid of ambtenaar) zeggenschap kan uitoefenen via een zetel in het bestuur of stemrecht.

Verbonden partijen kunnen zowel publiekrechtelijke (Gemeenschappelijke regelingen) als privaatrechtelijke (stichtingen, verenigingen, NV’s en BV’s) organisaties zijn. Vanwege de risico’s die de gemeente in verband met dat mede-eigenaarschap loopt, geldt voor deze partijen een bijzonder sturings- en beheerssysteem (governance). Vanwege
de gemeentelijke belangen in de verbonden partijen hebben deze een bijzondere status.

Deze paragraaf behandelt, conform artikel 15 uit het BBV, de algemene visie over het inschakelen van een verbonden partij, de ontwikkelingen die er spelen en de voorgeschreven lijst van verbonden partijen.

Uitgangspunt van de nota Verbonden Partijen, is dat tot oprichting van en deelneming in stichtingen, verenigingen et cetera, wordt besloten indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van het daarmee te dienen openbaar belang en voor zover de doelmatigheid daarmee wordt bevorderd.   

Welke ontwikkelingen spelen er?

Stand van zaken wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr)
Met ingang van 1 juli 2022 is een wijziging van de Wet gemeenschappelijke regelingen in werking getreden. Deze wijziging heeft als doel de democratische legitimatie van gemeenschappelijke regelingen en de kaderstellende en controlerende rol van gemeenteraden, provinciale staten en algemene besturen van waterschappen in relatie tot gemeenschappelijke regelingen te versterken. Om de kaderstellende en controlerende rol van de volksvertegenwoordiging beter in te kunnen vullen en de democratische legitimatie te verbeteren, wordt met deze wetswijziging een aantal aanpassingen en aanvullingen geïntroduceerd op de al bestaande wettelijke
bevoegdheden en instrumenten.

De wijzigingen van de Wqr zijn onder te verdelen in drie categorieën:
1. De versterking van de positie van gemeenteraden bij besluitvorming in gemeenschappelijke regelingen.
2. De introductie van aanvullende controle-instrumenten voor gemeenteraden.
3. Het verbeteren van de positie van gemeenteraden met betrekking tot het functioneren van de regeling.

De meeste wijzigingen vragen om een vertaling binnen elke gemeenschappelijke regeling. De gemeente heeft twee jaar de tijd om hierin te voorzien (uiterlijk 1 juli 2024). ). In de loop van 2024 worden voorstellen voorgelegd voor het actualiseren van de diverse gemeenschappelijke regelingen. Via een zienswijzeprocedure wordt de raad hierbij betrokken . Daarnaast zal ook de in 2018 vastgestelde Nota verbonden partijen worden geactualiseerd en aan de raad worden voorgelegd.  Op basis van deze nota wordt onder andere  een beleidskader vastgesteld over het beleggen van gemeentelijke taken bij verbonden partijen en een instrumentarium aangereikt.

Overzicht met verbonden partijen
De lijst van verbonden partijen bevat de informatie zoals aangegeven in artikel 15 van het BBV, waarbij de partijen zijn onderverdeeld in de vier categorieën: gemeenschappelijke regelingen; vennootschappen en coöperaties; stichtingen en verenigingen, en overige verbonden partijen. Daarbij vermeldt deze lijst de financiële informatie over de verbonden partijen en eventuele risico's voor de gemeente.

De paragraaf is niet gericht op het gemeentelijk ‘mede-opdrachtgeverschap’ dat zich richt op de prestaties van de verbonden partij, als bijdrage aan de maatschappelijke doelstellingen van de gemeente. Die rol wordt vormgegeven vanuit de reguliere begrotingsprogramma’s, net zoals dat gebeurt voor de andere samenwerkingspartners (niet zijnde verbonden partijen).

Het onderstaande overzicht bevat de geprognosticeerde cijfers 2025 voor zover deze bekend zijn op het moment van schrijven. In regionaal verband is afgesproken dat binnen de gemeenschappelijke regelingen, bij een gelijkblijvend takenpakket, de lasten met maximaal 11,1 % voor de loonkosten mogen worden geïndexeerd voor de materiële kosten een indexering van 3,7 % mag worden toegepast. Per verbonden partij wordt duidelijk gemaakt wat het belang is dat de gemeente heeft, maar ook welk openbaar belang .

Totaaloverzicht bijdragen aan verbonden partijen

Naam

Begroot 2024

Begroot 2025

1.

Gemeenschappelijke regelingen

HLTsamen

€ 24.903.896

€ 26.057.566

Holland Rijnland

€ 935.431

€ 964.302

Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek

€ 19.680.319

€ 19.617.502

Werkvoorzieningschap Kust, Duin- en Bollenstreek / Provalu

€ 3.588.000

€ 3.569.000

Regionale dienst openbare gezondheidszorg Hecht Hollands Midden

€ 2.806.000

€ 2.952.789

Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)

€ 2.458.000

€ 2.797.470

Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland

€ 282.124

€ 294.196

Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

€ 1.067.000

€  1.253.000

Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek (VAB)

€ 1.141.831

€  985.297

Gemeentelijke Belastingen Bollenstreek

€ 595.304

€ 644.304

2.

Vennootschappen en coöperaties

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

€ 0

€ 0

Duin- en waterbedrijf Zuid-Holland (Dunea)

€ 0

€ 0

Alliander N.V.

€ 0

€ 0

Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM)

€ 0

€ 0

3.

Stichtingen en verenigingen

Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)

€ 156.099

€ 168.587

4.  Overige verbonden partijen

Totaal

€ 57.614.004

€ 59.118.013

1.

Gemeenschappelijke regelingen

HLTsamen

Vestigingsplaats

Hillegom

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Daarmee biedt de werkorganisatie een kwalitatief, hoogwaardige, efficiënte en innovatieve dienstverlening aan de 'klanten' van de gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen.

Bestuurlijk belang

Het bestuur bestaat uit zes leden van de drie gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen. Uit iedere gemeente zijn de burgemeester en een wethouder bestuurslid.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse bijdrage volgens in het bedrijfsplan opgenomen verdeelsleutel.

Financieel belang

Een eventueel nadelig saldo van de gemeenschappelijke regeling wordt gedekt door aanvullende bijdragen op basis van deze verdeelsleutel.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

500

500

Vreemd vermogen

11.277

9.556

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Uitvoering geven aan het bedrijfsplan vastgesteld in de raden van de aangesloten gemeenten. Focus ligt op het
gebied van Kwaliteit, Kostenreductie, Kwetsbaarheid en de verbeterde Strategische positie.

Overige informatie

Holland Rijnland

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Holland Rijnland is een samenwerking van en voor dertien gemeenten in het hart van de Randstad. Deze gemeenten werken vanuit een gezamenlijke strategische visie op de verdere ontwikkeling van de regio om de kwaliteit van wonen, werken, ondernemen en recreëren van burgers, bedrijven en instellingen in het gebied te bevorderen.

Bestuurlijk belang

Elke gemeente vaardigt twee personen af, plus een mogelijk DB-lid. Het aantal leden is echter niet van invloed op de stemverhouding. Voor elke 10.000 inwoners wordt één stem uitgebracht, met een minimum van twee stemmen. Daardoor kan het aantal stemmen per gemeente variëren . Teylingen heeft 12 stemmen. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit 8 leden.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

1.469

1.469

Vreemd vermogen

985

985

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Er wordt een nieuwe Regionale investeringsagenda uitgewerkt. Hierin staan gezamenlijk gedragen ambities op de beleidsterreinen Ruimte (o.a. wonen, mobiliteit, biodiversiteit), Regionale Energie Strategie, het Sociaal Domein en de strategische positionering van de regio.

Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD) Bollenstreek

Vestigingsplaats

Lisse

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Individuele voorzieningen op het gebied van werk, inkomen en zorg.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit twee wethouders per deelnemende gemeente en het dagelijks bestuur uit één wethouder per deelnemende gemeente.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse  bijdrage grotendeels gebaseerd op werkelijke verstrekkingen. De kosten van PW en LKS worden naar rato van de BUIG budgetten toegerekend aan de gemeente.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

0

0

Vreemd vermogen

70

70

Resultaat

0

0

Risico's

Een risico voor de gemeenten is enerzijds de bijdrage van de gemeenten in de exploitatielasten van de ISD, en anderzijds de uitvoering van een open einderegeling door de ISD, waar de gemeenten de financiële lasten van dragen.

Ontwikkelingen

Er vinden aanbestedingen plaats voor hulp bij het huishouden, hulpmiddelen, woningaanpassingen en trapliften. De belangrijkste onzekerheid in de begroting 2025 zijn de financiële consequenties van deze aanbestedingen.
Op basis van het programma Frontin Buig is de verwachting dat het aantal uitkeringsgerechtigden in 2025 afneemt. Wel is de verwachting dat het aantal loonkostensubsidies stijgt, wat een positief signaal is.

Overige informatie

Werkvoorzieningschap Kust, Duin- en Bollenstreek / Provalu

Vestigingsplaats

Voorhout

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Provalu verzorgt de plaatsing van mensen met een WSW-indicatie. Provalu verzorgt de interne en externe gesubsidieerde arbeid door uitstromers.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit één wethouder en het dagelijks bestuur uit één wethouder.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

4.596

Vreemd vermogen

2.574

Resultaat

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waarvoor maatregelen getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

In november 2023 is de Meerjarenvisie Provalu 2030 vastgesteld. In 2024 wordt begonnen met de implementatie  van de visie.. Dit loopt door in 2025.  

Overige informatie

Regionale dienst openbare gezondheidszorg Hecht Hollands Midden

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

De Regionale Dienst Openbare Gezondheidszorg (Hecht) Hollands
Midden, met als uitvoerende eenheden de Gemeentelijke Gezondheidsdienst (GGD) Hollands Midden, bureau GHOR Hollands Midden en de Regionale Ambulancevoorziening (RAV) Hollands Midden, heeft ten doel de belangen te behartigen van de aan de gemeenschappelijke regeling deelnemende gemeenten op het terrein van de openbare gezondheidszorg, de volksgezondheid en de ambulancezorg.

Hecht Hollands Midden bewaakt, beschermt en bevordert de gezondheid en het welbevinden van de burgers in de regio Hollands Midden in zowel reguliere als crisisomstandigheden.

Bestuurlijk belang

Het Algemeen Bestuur bestaat uit de portefeuillehouders volksgezondheid van de achttien deelnemende gemeenten. Het Dagelijks Bestuur bestaat uit zeven leden waarvan één afkomstig uit de gemeente Teylingen.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners.

Financieel belang

De kosten van HECHT Hollands Midden worden gedragen door de deelnemende gemeenten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

224

-285

Vreemd vermogen

41.206

41.506

Resultaat

0

0

Risico's

Afgelopen jaren zijn door meerjarige hoge inflatie de loon- en materiële kosten flink toegenomen. Daarbij is het personeelsbestand van Hecht toegenomen met hoge kosten voor inhuur.
Hecht verwacht een negatief exploitatieresultaat voor 2024. De verwachting is dat Hecht aan het einde van 2024 ver onder het weerstandsvermogen van 3 mln. zakt. Hiertoe dient Hecht een herstelplan van het eigen vermogen voor op te stellen. Het kostprijsonderzoek en de impactanalyse van alle producten en diensten van Hecht zal per 2025 bij moeten dragen aan het vastleggen van een helder (en haalbaar) takenpakket en het introduceren van een solide financieringssystematiek.

Ontwikkelingen

Ontwikkelingen die in 2025 een rol spelen zijn onder andere de keuzes van het Rijk voor investeringen in de publieke gezondheid, implementatie van het Gezond en Actief Leven Akkoord en Integraal Zorg Akkoord, pandemische paraatheid, forensische geneeskunde, het verankeren van de opbrengsten van het programma Hecht24 in de exploitatie en vernieuwingen binnen de jeugdgezondheidszorg. Om doelen en ambities waar te maken is meer grip en transparantie op de bedrijfsvoering/het productportfolio van Hecht vereist. Daartoe voert Hecht kostprijsonderzoek en een impactanalyse uit op al haar producten en diensten en implementeert een begrotingsrekentool. Deze inspanningen moeten per 2025 bijdragen aan het vastleggen van een helder (en haalbaar) takenpakket en het introduceren van een solide financieringssystematiek. In 2025 worden ten aanzien van het takenpakket en voor de financiële stabiliteit van Hecht keuzes gemaakt door het bestuur, colleges en raden. Hierbij speelt ook de voorziene budgetimpact van het ravijnjaar een rol.

Overige informatie

Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)

Vestigingsplaats

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

In de Veiligheidsregio Hollands Midden werken hulpverleningsdiensten en gemeenten samen aan de veiligheid. Ze bereiden zich voor op rampen en ernstige ongelukken. Daarnaast nemen ze maatregelen om toenemende risico's beter te beheersen.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. De 18 burgemeesters uit de regio Hollands Midden vormen samen het Algemeen Bestuur van de Veiligheidsregio Hollands Midden. Het Dagelijks Bestuur is samengesteld uit 6 burgemeesters waarvan geen afkomstig uit de gemeente Teylingen.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

5.548

5.814

Vreemd vermogen

72.676

87.352

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Nieuw Regionaal Risicoprofiel VRHM, Beleidsplan 2020-2023 en Crisisplan:
Eind 2019 wordt het nieuwe beleidsplan vastgesteld door het bestuur van de veiligheidsregio.
Dit strategisch beleidsplan geeft richting aan de inspanningen door de veiligheidsregio en beschrijft de te behalen prestaties. Het beleidsplan dient mede gebaseerd te zijn op een door het bestuur van de veiligheidsregio vastgesteld risicoprofiel. Het risicoprofiel geeft niet alleen inzicht in waarschijnlijkheid en impact van risico’s, maar ook de rol in het bijbehorende netwerk en inzicht in (risico- en crisis) beheersmaatregelen. Het risicoprofiel vormt de basis en de twee plannen dienen ter input voor het op te stellen crisisplan (crisisbeheersingsorganisatie). In het crisisplan worden de taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de hulpverleningsdiensten vastgelegd voor de bestrijding van rampen en crisis.

Overige informatie

Serviceorganisatie Zorg Holland Rijnland

Vestigingsplaats

Leiden

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regeling

Doelstelling/publiek belang

Het behartigen van de belangen van de (13) deelnemende gemeenten voor een goede, doelmatige uitvoering van bedrijfsvoeringstaken op basis van de Jeugdwet en optioneel op andere terreinen binnen het Sociaal Domein.

Bestuurlijk belang

Alle jeugdhulp wethouders van de deelnemende gemeenten zitten in het bestuur van de gemeenschappelijke regeling.

Jaarlijkse bijdrage

Kostenverdeling gemeenten na rato gebruik jeugdzorg.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

16.205

16.205

Vreemd vermogen

0

0

Resultaat

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Na oprichting heeft de Serviceorganisatie Zorg ingezet op inrichting van de primaire processen en professionalisering van de bedrijfsvoering. Dit blijft de Serviceorganisatie Zorg in 2025 voortzetten en intensiveren. De focus ligt op versterken van formatie, het uitvoeren van taken in eigen beheer en het versterken van inzicht in de jeugdhulpketen.

In 2025 treedt, naar verwachting, de nieuwe wet Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg in werking. In de nieuwe wet worden gemeenten verplicht om regionaal samen te werken bij de inkoop van specialistische jeugdzorg. Dit draagt bij aan de verbetering van de beschikbaarheid van jeugdzorg voor de meest kwetsbare kinderen en gezinnen en vermindering van administratieve lasten. De wet legt ook de indeling van de jeugdhulpregio’s vast. Bij Algemene maatregel van bestuur (AmvB) wordt vastgelegd  welke zorgvormen in regionaal verband moeten worden ingekocht. Ter voorbereiding op de wet wordt gekeken in hoeverre de huidige regio’s voldoende ‘robuust’ zijn met de regionale inkoop van jeugdhulp. De wet Verbetering beschikbaarheid jeugdzorg komt voort uit de afspraken in de Hervormingsagenda Jeugd.

Overige informatie

Regeling omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Vestigingsplaats

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Uitvoering van de VTH-A taken (Vergunningverlening, Toezicht&Handhaving en Advies) volgens de Wet milieubeheer en de Wet bodembescherming en Besluit Bodemkwaliteit.

Bestuurlijk belang

Vertegenwoordigers in het bestuur van de Gemeenschappelijke regeling. De stemverhouding wordt jaarlijks vastgesteld door het AB en is afhankelijk van de gemeente bijdrage in versus totale begroting. Het dagelijks bestuur bestaat uit 5 leden waarvan geen afkomstig uit de gemeente Teylingen. Het algemeen bestuur bestaat uit 25 leden waarvan 2 bestuursleden afkomstig uit de gemeenten Teylingen.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse bijdrage op basis van uren.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

2.206

2.206

Vreemd vermogen

14.342

14.392

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

In 2025 gaat de ODWH verder met het verbeteren van de robuustheid (kwalitatief en financieel). Verder zal er ingespeeld worden op nieuwe ontwikkelingen en wordt er verder gewerkt aan het uitzetten van de strategie voor langere termijn. De samenwerking met andere omgevingsdiensten in Zuid Holland zorgt voor versterking van individuele diensten.

Overige informatie

Vuilafvoerbedrijf Duin- en Bollenstreek (VAB)

Vestigingsplaats

Voorhout

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

De VAB verzorgt voor de bollen 5 gemeenten de overslag en afvoer van verbrandbaar en composteerbaar/vergistbaar afval.

Bestuurlijk belang

Algemeen bestuur: 1 wethouder
Dagelijks bestuur: 1 wethouder

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage.

Financieel belang

Een eventueel nadelig saldo van de gemeenschappelijke regeling wordt gedekt door aanvullende bijdragen op basis van een verdeelsleutel.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

240

218

Vreemd vermogen

18.282

17.398

Resultaat

0

0

Risico's

Er wordt een nieuwe locatie gebouwd op het huidige VAB terrein.

Ontwikkelingen

Het overslagstation van de VAB aan de ’s Gravendamseweg 75 in Voorhout wordt compleet vervangen en vernieuwd. De besluitvorming in de raad met betrekking tot budget is al genomen evenals het principebesluit om met de Meerlanden een gezamenlijke BV op te richten voor de vervaging en exploitatie.

Samenwerking Belastingen Bollenstreek

Vestigingsplaats

Noordwijk

Rechtsvorm

Gemeenschappelijke regelingen

Doelstelling/publiek belang

Belastingen Bollenstreek (gBB) verricht voor een aantal gemeenten de uitvoeringswerkzaamheden van de gemeentelijke belastingen: wet WOZ, aanslagoplegging, invordering, kwijtschelding en bezwaarschriften.

Bestuurlijk belang

De portefeuillehouders Belastingen van de colleges van de deelnemers komen tenminste eenmaal per jaar in vergadering bijeen voor overleg en afstemming over deze gemeenschappelijke regeling.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten. De financiële gegevens zijn onderdeel van de financiële gegevens van de centrumgemeente Noordwijk.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

0

0

Vreemd vermogen

0

0

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

In 2024 is een onderzoek gestart naar de financiële bijdrage aan de gBB.

2.

Vennootschappen en coöperaties

Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats

Den Haag

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Doelstelling/publiek belang

BNG Bank is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. De bank draagt duurzaam bij aan het laag houden van de kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Bestuurlijk belang

De gemeente is voor 1,04% aandeelhouder. De raad van bestuur en de directie bestaan beiden uit 3 leden waarvan geen leden afkomstig uit de gemeenten.

Jaarlijkse bijdrage

Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden.

Financieel belang

Jaarlijks wordt dividend verstrekt over de in het bezit zijnde aandelen. De BNG is een NV. De aandeelhouders zijn niet aansprakelijk voor eventuele tekorten bij de BNG.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

4.721.000

Vreemd vermogen

110.819.000

Resultaat

254.000

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

BNG Bank is betrokken partner voor een duurzamer Nederland. De bank ondersteunt overheidsbeleid door op basis van haar excellente kredietwaardigheid financiering tegen gunstige voorwaarden te verstrekken ten behoeve van gemeenten, woningcorporaties, zorg- en onderwijsinstellingen, projectfinanciering en andere instellingen met een maatschappelijk belang. De BNG Bank is de vierde bank van Nederland.

Duin- en waterbedrijf Zuid-Holland (Dunea)

Vestigingsplaats

Zoetermeer

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Doelstelling/publiek belang

Dunea produceert en levert aan circa 1,38 miljoen klanten lekker en betrouwbaar drinkwater in het westelijk deel van Zuid-Holland.

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder. Het bestuur bestaat uit 1 lid welke niet afkomstig uit de gemeente Teylingen.

Jaarlijkse bijdrage

Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden.

Financieel belang

De gemeente heeft 112.619 aandelen tegen een nominale waarde van € 5. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de NV. Dunea keert geen dividend uit.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

258.451

Vreemd vermogen

645.379

Resultaat

6.850

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

Dunea voert vaak innovatieve projecten uit om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen en eisen, of om processen verder te optimaliseren zoals schone maaswaterketen, uitbreiding waterzuivering, samenwerking waterketen en verbinding aan greenport.

Alliander N.V.

Vestigingsplaats

Arnhem

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Doelstelling/publiek belang

Via energienetwerken zorgt Alliander voor de distributie van gas en elektriciteit in een groot deel van Nederland. Alliander brengt een open en duurzame energiemarkt dichterbij.

Bestuurlijk belang

Aandeelhouder. De raad van bestuur bestaat uit 3 leden waarvan geen bestuursleden afkomstig uit de gemeente Teylingen.

Jaarlijkse bijdrage

Er zijn geen jaarlijkse kosten aan deelname verbonden.

Financieel belang

Jaarlijks keert Alliander 45% van het resultaat uit in dividend aan de aandeelhouders. Als aandeelhouder is de gemeente niet aansprakelijk voor eventuele verliezen van de N.V.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

4.482.000

Vreemd vermogen

6.897.000

Resultaat

267.000

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden.

Ontwikkelingen

De economische groei is een uitdaging en de overgang naar een duurzaam energiesysteem komt steeds meer opstoom. Alliander bevindt zich in een uitdagende periode om dit met alle stakeholders te realiseren. Samen slimme oplossingen bedenken zodat de energievoorziening betrouwbaar, betaalbaar en bereikbaar blijft voor iedereen.

Greenport Ontwikkelingsmaatschappij B.V. (GOM)

Vestigingsplaats

Hillegom

Rechtsvorm

Vennootschappen en coöperaties

Doelstelling/publiek belang

GOM is een uitvoeringsorganisatie zonder publiekrechtelijke taken. Bij GOM zijn vijf Duin- en Bollenstreekgemeenten betrokken. De regio Holland Rijnland en meer in het bijzonder het gebied van de Duin- en Bollenstreek heeft een sterke internationale concurrentiepositie in de tuinbouwsector waar het gaat om bloemen, bollen en vaste planten. Partijen willen deze internationale concurrentiepositie behouden, uitbouwen en versterken door een integrale gebiedsontwikkeling waarbij vorm en inhoud wordt gegeven aan een integrale ruimtelijke herstructurering van het gebied van de Duin- en Bollenstreek. De herstructurering van de Greenport vraagt een integrale en bovenlokale aanpak.

Bestuurlijk belang

Lid van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders: 1 wethouder per deelnemende gemeente.

Jaarlijkse bijdrage

Er is geen sprake van een jaarlijks bijdrage.

Financieel belang

De gemeente heeft zich (evenals de andere vier deelnemende gemeenten) garant gesteld voor een bedrag van 7 miljoen.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

325

325

Vreemd vermogen

17.650

17.650

Resultaat

0

0

Risico's

Met inachtneming van de kapitaalinbreng van de gemeenten (€ 325.000), de € 10 miljoen bijdrage van Holland Rijnland uit het regionale investeringsfonds (RIF) voor de Greenport en een nader te bepalen deel van de € 20 miljoen uit het RIF voor de regionale groenstructuur, de toegekende FES-gelden, eventuele provinciale- en rijksbijdragen, eventuele andere subsidies en de opbrengst uit de verkoop van gronden en woningbouwtitels is het uitgangspunt van de GOM een budgettair neutraal eindresultaat. De gemeenten Hillegom, Lisse en Teylingen hebben zich - ieder afzonderlijk evenals de andere twee deelnemende gemeenten - garant gesteld voor een bedrag van € 7 miljoen.

Ontwikkelingen

In 2025 wordt uitvoering gegeven aan het Meerjarenprogramma 2024-2028.

Overige informatie

3.

Stichtingen en verenigingen

Stichting Regionaal Inkoopbureau IJmond en Kennemerland (RIJK)

Vestigingsplaats

Heemstede

Rechtsvorm

Stichtingen en verenigingen

Doelstelling/publiek belang

Stichting RIJK is een samenwerkingsorganisatie tussen gemeenten om financiële, kwalitatieve en procesmatige voordelen voor haar leden te halen. Daarnaast wordt inkoop als strategisch en tactisch instrument ingezet ter ondersteuning van de beleidsdoelstellingen van de gemeente.

Bestuurlijk belang

Gemeentesecretaris in het Algemeen bestuur.

Jaarlijkse bijdrage

Jaarlijkse deelnemersbijdrage op basis van aantal inwoners. Deze is ondergebracht bij HLTsamen.

Financieel belang

Deelnemers zijn gezamenlijk aansprakelijk voor ontstane tekorten.

Kerncijfers

(Bedragen x € 1.000)

1-1-2025

31-12-2025

Eigen vermogen

1.044

1.044

Vreemd vermogen

500

500

Resultaat

0

0

Risico's

Er zijn geen materiële risico’s waar maatregelen voor getroffen moeten worden. De stichting kent een eigen weerstandvermogen die jaarlijks beoordeeld wordt.

Ontwikkelingen

De speerpunten zijn transparantie, meer maatwerk, in nauwe verbinding met de aangesloten gemeenten en met focus op collectieve inkoop en MVOI.

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2024 07:54:42 met de export van 11/21/2024 07:47:46