2.4.4 Participerende overheid
Trends & ontwikkelingen
Alle grote maatschappelijke, politieke en economische ontwikkelingen beïnvloeden elkaar en vragen een andere rol van de gemeente. We vinden het van belang om hierbij onze inwoners, ondernemers en instellingen te betrekken en te raadplegen. De opgaven zijn complex en in een dynamische samenleving. Door opgavegericht te werken, zorgen we samen met inwoners, instellingen en ondernemers voor invulling van maatschappelijke en organisatie-overstijgende opgaven. Door de praktische ervaringen die we afgelopen jaren hebben opgedaan, hebben we steeds meer kennis van het betrekken van belangengroepen en zetten we bewuster in op communicatie, consultatie en/of participatie.
Op 4 juni 2024 is de wet versterking participatie aangenomen door de Eerste Kamer. Dit wetsvoorstel regelt dat het decentraal bestuur inwoners in staat stelt te participeren bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid. Daarnaast wordt het uitdaagrecht wettelijk verankerd. Deze wet stelt het volgende: "Deze wijziging schrijft voor dat de vertegenwoordigende organen van de verschillende decentrale overheden de reikwijdte van de zogenaamde inspraakverordening moeten uitbreiden. Hierdoor zouden ingezetenen ook betrokken moeten worden bij de uitvoering en evaluatie van beleid en niet enkel bij de voorbereiding. Daarnaast expliciteert het wetsvoorstel de mogelijkheid die vertegenwoordigende organen hebben om een verordening vast te stellen waarin het uitdaagrecht is vastgesteld .
Wat willen we bereiken?
Doel 1: | Raad, bestuurders en medewerkers zijn omgevingsbewust en staan ‘vanuit de bedoeling’ in contact met de samenleving (werkend vanuit de ambitie om publieke waarde toe te voegen). |
---|---|
Doel 2: | Een integrale aanpak van grote maatschappelijke vraagstukken-, op basis van het vastgestelde beleidskader Participatie en de Leidraad. Waarbij we oplossingen zoeken met behulp van relevante maatschappelijke partners en inwoners. |
Doel 3: | In 2027 een participatieverordening gereed hebben, die de huidige inspraakverordening gaat vervangen |
---|
Activiteit | Type | Omschrijving activiteit |
---|---|---|
Doel 1 | ||
A1 | Project | Bij het betrekken van de samenleving bij beleidsontwikkelingen en projecten zetten we methoden in om het stille midden te bereiken. ook beogen we zo de doelgroepen actief te betrekken waarvoor beleid en projecten juist bedoeld zijn. |
A2 | Proces | Vanuit de Omgevingswet wordt ervaring opgedaan met de bedoeling en rollen die ook zijn beschreven in de kadernota Participatie. De werkwijze wordt geëvalueerd en de toolbox wordt op basis van de evaluatie mede aangevuld en aangescherpt. |
Doel 2 | ||
B1 | Programma | In het sociaal domein wordt de maatschappelijke opgave Wonen, Welzijn en Zorg op deze manier in een programma uitgevoerd. Om zo te leren van de rol van de gemeente in een netwerk waarin partijen ook zelf de missie hebben om een rol te vervullen. Zie ook programma 1, |
Doel 3 | ||
C1 | Project | In 2025 wordt de bestuurlijke opdracht opgehaald qua ambitieniveau en randvoorwaarden en gestart met een plan van aanpak. |
Hoe gaan we dat meten?
Prestatie indicatoren (incl. bron) | Laatste meting | Begroting 2024 | Streefwaarde 2027 |
---|---|---|---|
Het huidige meetinstrumentarium biedt voor dit thema (nog) geen geschikte informatie om passende prestatie-indicatoren te definiëren en te meten. Het aantal participatietrajecten is moeilijk voorspelbaar. |