2.1.8 Beleidsindicatoren
Indicator | Eenheid | Realisatie | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | NL | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Banen | Aantal per 1.000 inwoners in de leeftijd 15 – 74 jaar | 591,5 | 595,9 | A | A | 2023: 714,7 | LISA |
Kinderen in uitkeringsgezin | % kinderen tot | 2 | nb* | B | B | 2022: | CBS Jeugd |
Netto arbeidsparticipatie | % werkzame beroeps-bevolking t.o.v. totale beroeps-bevolking | 76,0 | 77,1 | C | C | 2023: | CBS |
Werkloze jongeren | % 16 t/m 22 jarigen | 1 | nb* | D | D | 2022: | CBS Jeugd |
Personen met een bijstandsuitkering | Aantal per 10.000 inwoners | 140 | 140 | E | E | 2023: | CBS |
Lopende aantal re-integratievoor-zieningen | Aantal per 10.000 inwoners van 15 – 64 jaar | 78,3 | 81,6 | F | F | 2023: | CBS |
Jongeren met een delict voor de rechter | % 12 t/m 21-jarigen | 1 | nb* | G | G | 2022: | CBS jeugd |
Jongeren met jeugdhulp | % van alle jongeren tot 18 jaar | 14,2 | 14,0 | H | H | 2023: | CBS |
Jongeren met jeugdbescherming | % van alle jongeren tot 18 jaar | 1,0 | 0,9 | I | I | 2023: | CBS |
Jongeren met jeugdreclassering | % van alle jongeren van 12 tot 23 jaar | 0,4 | 0,3 | J | J | 2023: | CBS |
Cliënten met een maatwerkarrange-ment Wmo | Aantal per 10.000 inwoners | 530 | 520 | K | K | 2023: | GMSD |
A: In samenwerking met diverse partners binnen de arbeidsmarktregio Holland Rijnland werken we aan het snel en doeltreffend verbinden van vraag en aanbod.
B: Streven is dat kinderen door de inzet van voorzieningen vanuit onder andere bijstand en minimabeleid kunnen meedoen in de samenleving.
C: Streven is het hoge niveau van arbeidsparticipatie vast te houden en verder te verhogen door inwoners met en zonder arbeidsbeperking de mogelijkheid te bieden zich (door) te ontwikkelen en onbenut arbeidspotentieel in kaart te brengen en (terug) te verleiden naar werk.
D: Het jongerenpunt zet zich in tegen jeugdwerkloosheid van jongeren zonder werk- en/of startkwalificatie, door goed en laagdrempelig vindbaar en toegankelijk te zijn en deze jongeren actief te benaderen. Streven is hen (terug) te begeleiden naar werk en/of opleiding.
E: De ontwikkeling van mensen in de bijstand komt mede voort uit autonome (landelijke) ontwikkelingen. Streven is deze terug te dringen door sociale activering en, zodra er sprake is van arbeidsvermogen, actieve bemiddeling naar het sociaal ontwikkelbedrijf.
F. Streven is om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt via diverse ontwikkeltrajecten toe te leiden naar de arbeidsmarkt. Het sociaal ontwikkelbedrijf bedrijf geeft hieraan invulling, samen met de sociale dienst en het Werkgeversservicepunt Holland Rijnland.
G: Met de integrale zorg aan en begeleiding van jeugdigen streven we ernaar het aantal jongeren te verminderen dat na een delict voor de rechter komt.
H: Streven is het percentage jongeren met jeugdhulp terug te dringen door de inzet van preventie, normalisering, vroegsignalering en het organiseren van passende zorg.
I: Jeugdbeschermingsmaatregelen worden opgelegd door de rechter. Streven is de voorliggende zorg en hulp en de nazorg aan gezinnen te optimaliseren, waardoor het aantal jeugdbeschermingsmaatregelen afneemt.
J: Jeugdreclasseringsmaatregelen worden opgelegd door de rechter. Streven is integrale zorg voor en begeleiding van jeugdigen die in aanraking komen met de politie. Daardoor neemt het aantal jongeren met een jeugdreclasseringsmaatregel af.
K: Samen met inwoners bekijken we welke beperkingen ze ondervinden. en in welke mate ze in staat zijn om zelf oplossingen te vinden voor die beperkingen. Dit kan door het inschakelen van het eigen netwerk (familie, vrienden, kennissen, kerk, vereniging etc.) en algemene voorzieningen die in de omgeving aanwezig zijn. Is de conclusie dat de inwoner de beperkingen niet zelf kan oplossen, dan wordt onderzocht of een maatwerkarrangement de oplossing is.
Toelichting indicator Banen
Onder een baan wordt een vervulde positie verstaan. Dit gaat zowel om fulltimers, parttimers als uitzendkrachten. De indicator betreft het aantal banen met een baan per 1.000 inwoners in de leeftijd van 15 tot en met 65 jaar.
Toelichting indicator Kinderen in uitkeringsgezin
Het percentage kinderen tot 18 jaar in een gezin dat van een bijstandsuitkering moet rondkomen. Een bijstandshuishouden is een huishouden waarvan minimaal één lid een bijstandsuitkering ontvangt. Met bijstand bedoelen we uitkeringen aan huishoudens op grond van de Wet werk en bijstand (WWb, tot 2015) en de Participatiewet (vanaf 2015) en het Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004 (Bbz).
Toelichting indicator Netto arbeidsparticipatie
Het percentage van de werkzame beroepsbevolking ten opzichte van de (potentiële) beroepsbevolking.
Toelichting indicator Werkloze jongeren
Mensen van 16 tot en met 22 jaar die als werkzoekende staan ingeschreven bij het UWV Werkbedrijf en volgens de polisadministratie geen baan hebben als werknemer.
Toelichting indicator Personen met een bijstandsuitkering
Het aantal mensen met een uitkering op grond van de Wet werk en bijstand (WWb, t/m 2014) en de Participatiewet (vanaf 2015). De uitkeringen (leefgeld) aan mensen in een instelling, de elders verzorgden, zijn niet inbegrepen. Ook de uitkeringen aan dak- en thuislozen zijn niet inbegrepen.
Toelichting indicator Lopende re-integratievoorzieningen
Het aantal re-integratie-voorzieningen per 10.000 inwoners in de leeftijd van 15-65 jaar.
Toelichting indicator Jongeren met delict voor de rechter
Het percentage jongeren (12-21 jaar) dat met een delict voor de rechter is verschenen.
Toelichting indicator Jongeren met jeugdhulp
Het percentage jongeren tot 18 jaar met jeugdhulp ten opzichte van alle jongeren tot 18 jaar. Jeugdhulp is de hulp en zorg zoals deze bedoeld en beschreven is in de Jeugdwet (2014). Het betreft hulp en zorg aan jongeren en hun ouders bij psychische, psychosociale en/of gedragsproblemen, een verstandelijke beperking van de jongere, of opvoedingsproblemen van de ouders.
Toelichting Jongeren met jeugdbescherming
Dit gaat over jongeren tot 18 jaar die op enig moment in de verslagperiode een maatregel door de rechter dwingend opgelegd hebben gekregen. Jeugdbescherming is een maatregel die de rechter dwingend oplegt. Dat gebeurt als een gezonde en veilige ontwikkeling van een kind of jeugdige wordt bedreigd en vrijwillige hulp niet of niet voldoende helpt. Een kind of jongere wordt dan onder toezicht gesteld of onder voogdij geplaatst. In uitzonderlijke gevallen wordt de hulp of zorg voortgezet tot de leeftijd van 23 jaar.
Toelichting indicator Jongeren met jeugdreclassering
Het percentage jongeren (12-23 jaar) met een jeugdreclasseringsmaatregel ten opzichte van alle jongeren (12-23 jaar). Jeugdreclassering is een combinatie van begeleiding en controle voor jongeren vanaf 12 jaar, die voor hun 18e verjaardag met de politie in aanraking zijn geweest en een proces-verbaal hebben gekregen. Indien de persoonlijkheid van de dader of de omstandigheden waaronder het misdrijf is begaan daartoe aanleiding geven, bijvoorbeeld bij jongvolwassenen met een verstandelijke beperking, kan het jeugdstrafrecht eveneens worden toegepast op jongvolwassenen in de leeftijd 18 tot en met 23 jaar. De jongere krijgt op maat gesneden begeleiding van een jeugdreclasseringswerker om te voorkomen dat hij of zij opnieuw de fout ingaat. Jeugdreclassering kan worden opgelegd door de kinderrechter of de officier van Justitie. Jeugdreclassering kan ook op initiatief van de Raad voor de Kinderbescherming in het vrijwillige kader worden opgestart. De begeleiding kan doorlopen tot de jongere 23 jaar wordt.
Toelichting indicator Cliënten met een maatwerkarrangement Wmo
Aantal per 10.000 inwoners in de betreffende bevolkingsgroep. Een maatwerkarrangement is een vorm van specialistische ondersteuning binnen het kader van de Wmo. Voor de Wmo-gegevens geldt dat het referentiegemiddelde gebaseerd is op 327 deelnemende gemeenten.
nb: Gegevens zijn op moment van schrijven van deze programmabegroting nog niet bekend. Indien de gegevens na het schrijven bekend worden, kunt u deze vinden op: https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording/
Indicator | Eenheid | Realisatie 2022 | Realisatie 2023 | Begroting 2024 | Begroting 2025 | NL | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Absoluut verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | 3,3 | 6,7 | L | L | 2023: 6,3 | 4,2DUO |
Relatief verzuim | Aantal per 1.000 leerlingen | 10 | 16 | L | L | 2023: 27 | DUO |
Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv'-ers) | % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs | 2,1 | 1,9 | L | L | 2023: | DUO |
L: Onze ambitie is om leerlingen in samenwerking met onderwijs, Voor ieder 1 en jeugdhulp optimaal te begeleiden en daarmee het aantal verzuimers en vsv-ers verder terug te dringen.
Toelichting indicator Absoluut verzuim
Van absoluut verzuim is sprake als een leerplichtige jongere tussen de 5 en 16 jaar of een jongere van 16 of 17 jaar die valt onder de kwalificatieplicht niet is ingeschreven op een school of instelling en ook niet is vrijgesteld van de inschrijvingsplicht.
Toelichting indicator Relatief verzuim
Van relatief verzuim is sprake als een op een school ingeschreven leer- of kwalificatieplichtige jongere ongeoorloofd afwezig is.
Toelichting indicator Voortijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv'-ers )
Het percentage van het totale aantal leerlingen van het VO en MBO (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.
*nb: Gegevens zijn op moment van schrijven van deze programmabegroting nog niet bekend. Indien de gegevens na het schrijven bekend worden, kunt u deze vinden op: https://www.waarstaatjegemeente.nl/dashboard/Besluit-Begroting-en-Verantwoording/
Indicator | Eenheid | Realisatie | Realisatie 2023 | Begroting | Begroting 2025 | NL | Bron |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Niet-sporters | Percentage niet- sporters op het totaal aantal inwoners. | 39,7 | nb* | 2022: | Gezondheidsenquête (CBS, RIVM) |
Toelichting indicator Niet sporters
Het percentage niet-wekelijkse sporters (minstens één keer per week) t.o.v. de totale bevolking van 19 jaar en ouder.