2.1.4 Opgroeien en opvoeden
Onze kinderen groeien op in een gezonde en veilige omgeving en ouders en opvoeders voelen zich gesteund als dat nodig is
De jeugd heeft de toekomst. Daarom willen we dat onze jonge inwoners, de kinderen, opgroeien in een gezonde en veilige omgeving. We vinden het belangrijk dat ouders, met hun sociale omgeving, hun kinderen opvoeden. Opvoeden is soms pittig: dat is normaal en soms is ondersteuning nodig voor ouders die overbelast zijn en bij wie het niet goed gaat. Sommige gezinnen hebben problemen op meerdere gebieden; dan bieden we een integrale aanpak. Dit is van belang voor het doorbreken van generatie-op-generatie problematiek en voor gelijke ontwikkelingskansen van kinderen. Hulp en ondersteuning voor kinderen en ouders is zo licht als mogelijk en zo zwaar als nodig. We hebben oog voor kinderen die het thuis, op school of in de wijk, moeilijk hebben en minder goed mee kunnen doen. Dat kan bijvoorbeeld komen door spanningen als gevolg van armoede, schulden, de scheiding van ouders of doordat ze zich buitengesloten voelen. Het nieuwe nationale gezondheidsbeleid geeft aandacht aan het verlagen van deze spanningen in het dagelijks leven van kinderen en jongvolwassenen. Met onze Maatschappelijke agenda dragen wij hieraan bij. Zodat kinderen zich dagelijks op hun gemak voelen en worden uitgedaagd om gezond te bewegen en sociaal mee te doen en te leren.
Trends en ontwikkelingen
In de regio wordt gewerkt aan bezuinigingsmaatregelen om de jeugdzorg betaalbaar te houden voor inwoners die het echt nodig hebben. Daarbij wordt een link gelegd met de bezuinigingsmaatregelen die gepaard gaan met de Hervormingsagenda jeugd.
Als gevolg van doorgaande kostenstijgingen moeten we er rekening mee houden dat er regionale taakstellingen niet gerealiseerd worden. Daarom is er binnen Holland Rijnland besloten om een bestuurlijke Taskforce in te stellen. Daarnaast is een fundamentele analyse van ons verbruik noodzakelijk.
Vooruitlopend op de resultaten van de Taskforce zijn nu al voor 2028 kortingen opgenomen. Al in 2026 willen we extra investeren in preventie en sturen op minder gespecialiseerde jeugdhulp.
Versterken van preventief aanbod
Ook in 2025 bekijken we de mogelijkheden om het preventieve aanbod te versterken. We gaan na welke laagdrempelige interventies een aanvulling zijn op het bestaande aanbod. De samenhang met aanpalende domeinen verstevigen we, zoals het onderwijs, armoedebeleid en gezondheidsbeleid.
Onderwijshuisvesting
We maken een nieuw Integraal Huisvestings Plan voor het onderwijs, waaruit extra kosten kunnen voortvloeien.
In de Maatschappelijke agenda Teylingen Leven Lang Meedoen staan de meerjarige ambities benoemd:
Onze ambitie: wat willen we bereiken?
|
---|
Wat willen we bereiken?
Doel: | Ouders zijn samen met hun netwerk voldoende toegerust voor de opvoeding van hun kind. |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
A1 | We stimuleren maatschappelijke partners om met inwoners het gesprek te voeren over de eigen verantwoordelijkheid en mogelijkheden, het gezin en netwerk en voorliggende voorzieningen. Het principe daarbij is: zo licht als mogelijk, zo zwaar als nodig. |
A2 | Via laagdrempelige interventies, zoals Stevig Ouderschap, Nu Niet Zwanger, Homestart en Reset, ondersteunen we kwetsbare ouders in de eerste fase van het ouderschap. |
A3 | We faciliteren laagdrempelige cursussen en bijeenkomsten voor ouders om hen te versterken in hun opvoedersrol en onderlinge steun te stimuleren. |
A4 | We ontwikkelen een collectief aanbod om het aantal vechtscheidingen te verminderen. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Kinderen groeien op in een gezonde en veilige omgeving |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
B1 | We zetten met onze partners in op een sterke sociale basis en een effectief preventief jeugdbeleid. Dat doen we door in netwerkoverleggen 0-2 (Kansrijke Start), 2-12 en 12+ op basis van data en signalen uit de praktijk te komen tot actielijnen. We werken hierbij met het kwaliteitskompas. |
B2 | Het jongerenwerk stimuleert en helpt jongeren om positieve sociale contacten aan te gaan en te onderhouden. |
B3 | We gaan door met de zorg- en veiligheidstafels. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Kinderen kunnen zich optimaal ontwikkelen, via onder meer inclusieve kinderopvang, onderwijs en vrije tijd. |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
C1 | We voeren de ontwikkelagenda Duin- en Bollenstreek 2024-2028 uit, gericht op het versterken van de pedagogische basis. De speerpunten hierin zijn welbevinden en preventie, jeugdhulpverlening in de ondersteuningsstructuur van het onderwijs, doorgaande lijnen, inclusieve onderwijshuisvesting en leerlingenvervoer. De acties pakken we op in werkgroepen, zowel op het niveau van de Duin- en Bollenstreek als lokaal, bijvoorbeeld via de Lokale Educatie Agenda (LEA). Als onderwijs en jeugdhulp trekken we samen op. De voortgang volgen we via het tweejaarlijkse regionale Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) voor bestuurders van gemeenten en samenwerkingsverbanden PO en VO, en via een jaarlijkse werkconferentie. |
C2 | Tweemaal per jaar organiseren we een lokaal Op Overeenstemming Gericht Overleg (OOGO) met de gemeente, schoolbesturen uit het funderend onderwijs en kinderopvangorganisaties. De daaronder hangende uitvoerende samenwerkingsstructuur bestaat uit LEA-werkgroepen waaraan verschillende partners uit het veld deelnemen, zoals onder meer de jeugdverpleegkundige, pedagogisch medewerker en onderwijspersoneel. De actielijnen vanuit het preventienetwerk nemen we mee in de afspraken en aanpak. |
C3 | In de regio werken we samen om voortijdig schoolverlaten te verminderen. |
C4 | We bevorderen de onderwijskansen van alle kinderen met programma's zoals Voorleesexpress en Boekstart. |
C5 | We versterken het aanbod van voorschoolse educatie (VE) voor alle kinderen met een ontwikkelachterstand. |
C6 | We stimuleren de taalontwikkeling van nieuwkomers in het basis- en voortgezet onderwijs door het regionaal aanbieden van nieuwkomersonderwijs. |
C7 | We organiseren leerlingen- en jeugdhulpvervoer voor kinderen van wie de ouders dit redelijkerwijs niet zelf kunnen organiseren. We stimuleren kinderen die gebruik maken van het taxivervoer om, wanneer dat kan, zelfstandig naar school te reizen. |
C8 | We implementeren de nieuwe aanbesteding leerlingen- en jeugdhulpvervoer. |
C9 | We faciliteren en stimuleren het ondernemen van (sport)activiteiten in de vrije tijd. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | De meest kwetsbare kinderen en gezinnen helpen we om hun leven weer in eigen hand te nemen. |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
D1 | We faciliteren Voor ieder 1 dat inwoners begeleidt naar zelfredzaamheid, verwijst indien nodig en regie voert op complexe hulpvragen. |
D2 | We volgen de principes van Stevige Lokale Teams en organiseren de toegangsorganisatie en de nieuwe meerjarenopdracht op basis van de Hervormingsagenda en het Toekomstscenario Kind en gezinsbescherming. |
D3 | We bemiddelen in de jeugdhulpvraagstukken bij de huisarts door de inzet van de Praktijk Ondersteuner Huisarts Jeugd (POH-J) en voeren toenaderingsgesprekken met huisartsen en wijksamenwerkingsverbanden. |
D4 | De aanbieders van specialistische jeugdhulp, Service Organisatie Zorg, het regionaal programma jeugdhulp en de lokale toegang werken aan een collectief, normaliserend en beschikbaar aanbod. Daarnaast werken samenwerkingsverbanden onderwijs en jeugdhulp samen in het versterken van het continuüm onderwijs-jeugdhulp. |
D5 | We maken fundamentele keuzes rond de inrichting van het stelsel van jeugdhulp om passende hulp te kunnen bieden op een financieel houdbare wijze. Dit omvat onder meer de reikwijdte van jeugdhulp, inkoop en sturing op jeugdhulp. |
Samenwerkingspartners
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
Service Organisatie Zorg (SOZ) Holland Rijnland | Voor ieder 1 |