2.4.2 Samenwerkende overheid
Trends & ontwikkelingen
Meer en meer bestaat de noodzaak om grote opgaven in gezamenlijkheid op te pakken. Naast de formele gemeenschappelijke regelingen werken we daarom op verschillende bestuurlijke schaalniveaus samen. Afhankelijk van de benodigde slakracht en strategische positie die nodig is voor een opgave wordt er samengewerkt met het rijk, de provincies Noord- en Zuid-Holland, Holland Rijnland, Midden-Holland, de gemeente Haarlemmermeer, gemeenten in Zuid-Kennemerland, Kaag & Braassem en de Duin- en Bollenstreek. Als het gaat om de streek dan pakken we een aantal opgaven gezamenlijk op omdat de stedelijke ontwikkeling in het zuiden, het behoud van het open landschap, duurzaamheidsopgaven en de ontwikkelingen aan de kust randvoorwaardelijk en onlosmakelijk aan onze lokale ontwikkeling verbonden zijn. Evenals de intensivering van de kennisintensieve sectoren in onze streek en aanpalende regio’s om daarmee het perspectief op onderwijs en werkgelegenheid te vergroten. We geven dit vorm in de ‘Uitvoeringsagenda Duin en Bollenstreek’.
Wat willen wij bereiken?
Doel 1: | Versterken van de strategische positie omwille van de belangen van de gemeente Teylingen |
---|---|
Doel 2: | Versterken van de strategische positie van de Duin- en Bollenstreek gemeenten voor het realiseren van lokale opgaven in regionaal verband. |
Doel 3: | Versterken van de aansturing op verbonden partijen |
Doel 4: | Verbeteren van de samenwerking tussen de gemeente Hillegom, Lisse en Teylingen in HLTsamen. |
Wat gaan we daarvoor doen?
Doel 1:
Activiteit | Type | Activiteit Omschrijving | |
---|---|---|---|
A1 | Proces | We adviseren colleges in het dienen van het lokale belang bij strategische vraagstukken en in het faciliteren van bestuurlijke relaties en netwerken in de aangrenzende gemeenten en gebieden binnen de provincies Noord- en Zuid-Holland. | |
A2 | Project | Hillegom: in het kader van de bouwvoornemens rondom Vogelezang versterken wij onze bestuurlijke afstemming in het kader mobiliteit met de bestuurders van Zuid-Kennemerland. |
Doel 2:
Activiteit | Type | Activiteit Omschrijving |
---|---|---|
B1 | Proces | We bekrachtigen in bestuurlijke en juridische zin de structurele samenwerking tussen de vijf gemeenten in de Duin- en Bollenstreek. Het ambtelijk kernteam DBS faciliteert de DBS-overlegstructuur, organiseert collegeconferenties en radenbijeenkomsten en verzorgt de interne en externe communicatie en rapportages. Het kernteam bestaat uit medewerkers uit de verschillende gemeenten. |
B2 | Proces | We stellen de in 2024 opgestelde lobbystrategie uit voor de realisatie van de Uitvoeringsagenda DBS en proberen mogelijke externe subsidies voor de opgaven (zie hieronder) binnen te halen. |
B3 | Project | We dragen bij aan de uitvoering van de projecten binnen de oranje opgave:
|
B4 | Project | We dragen bij aan de uitvoering van de projecten binnen de blauwe opgave:
|
B5 | Project | We dragen bij aan de uitvoering van de projecten binnen de groene opgave:
|
B6 | Project | We dragen bij aan de uitvoering van de projecten binnen de rode opgave:
|
B7 | Project | We dragen bij aan de uitvoering van de projecten binnen de paarse opgave:
|
Doel 3:
Activiteit | Type | Activiteit Omschrijving |
---|---|---|
C1 | Project | Opstellen van een nota Verbonden Partijen |
C2 | Proces | Verder professionaliseren van het bestuurlijk en ambtelijk opdrachtgeverschap en accounthouderschap op Verbonden Partijen en grotere subsidiepartijen. |
C3 | Project | Gezamenlijk proces met de raden en griffiers voor het versterken van de sturing op Verbonden Partijen en regionale samenwerking conform het raadsakkoord |
C4 | Project | Vanwege de financiële opgave van de gemeenten samen met Verbonden Partijen komen tot inzicht en mogelijkheden tot bijsturing op kosten. Daarbij ondersteunt door de opdracht vanuit de werkgroep Financiële Kaderstelling Gemeenschappelijke Regelingen. |
Doel 4:
Activiteit | Type | Activiteit Omschrijving |
---|---|---|
D1 | Project | In de nieuwe lange termijn opdracht aan HLTsamen staan verschillende activiteiten die als project worden uitgevoerd en in het reguliere werk worden meegenomen. Bij het schrijven van de begroting heeft er echter formeel nog geen besluitvorming plaatsgevonden. Deze activiteit wordt bij de tussentijdse rapportage 2025 en de begroting 2026 verder uitgewerkt. |
Hoe gaan we dat meten?
Prestatie indicatoren (incl. bron) | Laatste meting | Begroting 2025 | Streefwaarde 2028 |
---|---|---|---|
Het huidige meetinstrumentarium biedt voor dit thema (nog) geen geschikte informatie om passende prestatie-indicatoren te definiëren en te meten. Het aantal participatietrajecten is moeilijk voorspelbaar. |
Samenwerkingspartners
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
HLTsamen | Gemeente Katwijk |