2.2.2 Mobiliteit
Goede bereikbaarheid is van groot belang voor Teylingen. Door de ligging in de westflank van de Randstad zijn grote steden zoals Haarlem en Leiden, maar ook Schiphol en feitelijk de hele Metropoolregio Amsterdam (MRA) en Metropoolregio Den Haag (MRDH) snel te bereiken.
De noord-zuidverbindingen zijn zowel voor autoverkeer als openbaar vervoer redelijk tot goed , maar de oost-westverbinding is matig. Samen met onze regionale partners werken we aan het verbeteren van de oost-westverbindingen voor auto en openbaar vervoer.
Daarnaast vinden we het belangrijk dat er een goed wandel- en fietsnetwerk is en besteden we veel aandacht aan verkeersveiligheid.
Onze ambities op het gebied van mobiliteit hebben we vastgelegd in een Mobiliteitsvisie. Deze Mobiliteitsvisie is uitgewerkt in het Mobiliteitsplan met het uit te werken uitvoeringsprogramma.
Het Mobiliteitsplan met uitvoeringsprogramma is de basis voor deze begroting.
Wat willen we bereiken?
Doel: | Beperken van het aantal verkeersslachtoffers tot een minimum. Elke aanpassing van de infrastructuur moet tevens als doel hebben om de verkeersveiligheid te verbeteren. In 2027 moet het aantal verkeersslachtoffers met 25% gedaald zijn ten opzichte van 2020, uitgaande van een driejaarlijks gemiddelde. |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
A1 | Bij wegreconstructies en onderhoud besteden we altijd aandacht aan het verbeteren van de verkeersveiligheid. Hieronder valt de afronding van de aanpak 33 verkeers(on)veilige situaties Teylingen uit 2020. |
A2 | Op basis van de ongevallen rapportage, opgesteld in het najaar van 2024, voeren we een analyse uit voor de locaties met de meeste ongevallen. |
A3 | We stellen een plan van aanpak op op basis van de analyse van de ongevallen rapportage (voor de locaties met de meeste slachtoffergevallen). |
A4 | In het kader van het programma School op Seef leveren we een bijdrage aan veilige schoolomgevingen en verkeerseducatie. |
A5 | We voeren een campagne tegen hardrijden in het dorp in combinatie met handhaving op snelheidsovertredingen. |
A6 | We starten een verkenning naar de oversteekplaatsen bij de 50 km/h wegen en passen de plekken waar nodig aan. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | We zorgen dat ons mobiliteitssysteem toegankelijk is, ongeacht de fysieke, mentale of economische beperkingen. In 2030 zijn alle bushaltes toegankelijk ingericht. |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
B1 | We gaan in overleg met de provincie over aanpassingen aan alle haltes binnen de gemeente om te zorgen dat deze toegankelijk zijn voor iedereen. |
B2 | We gaan in overleg met de NS om het aanbod van OV-fietsen bij de stations Voorhout en Sassenheim te vergroten en het gebruik ervan te stimuleren. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Recreëren in en buiten de dorpen wordt toegankelijker en prettiger gemaakt, door de aanleg van goede fietspaden en loop- en wandelroutes. |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
C1 | We gaan verkennen of er nieuwe routes mogelijk zijn waar voetgangers ontspannen en veilig kunnen lopen. Daarbij kijken we specifiek naar de routes tussen de verschillende kernen.. In het kader van het wandelnetwerk worden recreatieve routes buiten de bebouwde kom verbeterd (Programma 3 Bedrijvigheid). |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Inwoners gaan vaker lopen en gebruiken vaker de fiets om zich te verplaatsen. In 2027 gebruikt 60% van de inwoners de fiets meerdere keren per week en loopt 80% van de inwoners meerdere keren per week naar hun bestemming (2020: 52% gebruikt de fiets meerdere keren per week, 73% loopt meerdere keren per dag). |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
D1 | We streven naar voldoende vrije doorloopruimte (2.10m) bij alle ruimtelijke ontwikkelingen. |
D2 | We investeren in het Hoofdnet Fiets zoals vastgelegd in het Actieplan Fiets |
D3 | We breiden het fietsnetwerk stap voor stap uit door invulling van de ontbrekende schakels zoals aangegeven in het mobiliteitsplan. Daarbij starten we met de routes waar de fietsers naar verwachting het meeste baat bij hebben. |
D4 | We nemen maatregelen op de fietsroutes waarvan in het Actieplan fiets is aangegeven dat ze niet veilig of prettig zijn ingericht. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | Een toename van het aantal inwoners dat gebruik maakt van elektrisch vervoer. In 2030 maakt 32% van de bevolking gebruik van elektrisch vervoer (Lokale Energie Strategie). Nu is de verwachting dat in 2030 zonder extra inzet, 25-30% van het verkeer elektrisch is. |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
E1 | We realiseren extra laadinfrastructuur. |
E2 | We stellen beleidsregels op, op het gebied van (elektrische) deelmobiliteit. |
Wat willen we bereiken?
Doel: | In goede banen leiden van autoverkeer en vrachtverkeer. |
---|
Wat gaan we daarvoor doen?
Activiteit | Activiteit omschrijving |
---|---|
F1 | We actualiseren het wegencategoriseringsplan en passen wegen erop aan. |
F2 | In het kader van de centrumvisies Voorhout, Sassenheim en Warmond werken we aan het goed bereikbaar houden van de centra en onderzoeken we tegelijkertijd de mogelijkheden om de centra autoluw te maken. |
F3 | We zetten in op verbetering van de regionale mobiliteit conform het programma Mobiliteit Noordelijke Duin- en Bollenstreek en Haarlemmermeer. |
F4 | Vooruitlopend op verbetering regionale wegennet onderzoeken we of en hoe we het doorgaand vrachtverkeer kunnen laten rijden via wegen die daartoe geschikt zijn. |
F5 | We zetten mobiliteitsmanagement in om inwoners en medewerkers van bedrijven in Teylingen te stimuleren te kiezen voor een alternatief vervoermiddel voor de auto. |
F6 | We zetten verkeersmanagement (doelgericht beïnvloeden van verkeersstromen) in om het autoverkeer in goede banen te leiden. |
Samenwerkingspartners
Verbonden partijen | Overige samenwerkingspartners |
---|---|
Holland Rijnland | Gemeenten Duin- en Bollenstreek |