Programma 2. Leefomgeving

Openbare orde en veiligheid

2.2.1 Openbare orde en veiligheid

Veiligheidsbeleid
We willen dat Teylingen een veilige gemeente is om in te wonen, leven, werken en recreëren. Dat bereiken we door de sociale en fysieke veiligheid te verbeteren en onze wettelijke verplichte veiligheidstaken uit te voeren. Samenwerking met inwoners, ondernemers en ketenpartners is en blijft daarin essentieel. Door samenwerking komen we tot duurzame oplossingen. We willen weten wat er speelt, we gaan met elkaar in gesprek en kiezen samen voor een aanpak. De gemeente voert hierin regie met het Integraal Veiligheidsbeleid (IVB) 2024-2027.
Het IVB bevat de kaders, strategische uitgangspunten, prioriteiten en de hoofdlijnen van de aanpak. Deze vertalen we in het Veiligheidsjaarplan naar concrete maatregelen. Dit plan voeren we samen met onze partners, inwoners en ondernemers uit.
In 2024 is het Integraal Veiligheidsbeleid 2024-2027 vastgesteld. De prioriteiten voor deze periode zijn Georganiseerde ondermijnende criminaliteit, Digitale veiligheid, Jeugd en veiligheid, Zorg en veiligheid, en Verkeersveiligheid.
Naast deze prioriteiten blijft er aandacht voor misdrijven als woninginbraak en fietsendiefstal.
De positie van het thema veiligheid op de gemeentelijke agenda wordt steeds prominenter en omvangrijker. Daarbij groeit de verantwoordelijkheid van die rol en de onderwerpen die eronder vallen. Het gaat dan om de rol van de gemeente bij de bestrijding van georganiseerde misdaad, de veiligheid op straat en
de directe woonomgeving, maar ook bij de aanpak van digitale veiligheid en inzet op crises.

Samenwerking
Intensieve effectieve samenwerking met en tussen ketenpartners is de sleutel naar het tegengaan van huidige en nieuwe vormen van onveiligheid én naar het bestendigen en vergroten van de veiligheid voor onze inwoners. Veel veiligheidsvraagstukken kunnen niet meer alleen met de traditionele veiligheidspartners, zoals politie en brandweer, benaderd worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de langlopende casussen van woonoverlast,  de toename van het aantal personen met verward gedrag en ondermijnende criminaliteit. Partners als de woningbouw, het RIEC of Voor Ieder 1  zijn hierbij onmisbaar.

Georganiseerde ondermijnende criminaliteit
Georganiseerde ondermijnende criminaliteit is vaak niet direct zichtbaar. Drugslaboratoria, hennepkwekerijen, mensenhandel, witwaspraktijken en vastgoedfraude spelen zich vaak buiten ons gezichtsveld af. Daarom is er ook een landelijke aanpak ontwikkeld om deze vorm van criminaliteit tegen te gaan. Ook in de gemeente Teylingen is sprake van criminele, ondermijnende activiteiten en misstanden. We werken daarom intensief en integraal samen met partners als politie, het RIEC en de Belastingdienst om georganiseerde, ondermijnende criminaliteit aan te pakken en zoveel mogelijk te voorkomen.

In de strijd tegen ondermijnende criminaliteit is preventie heel belangrijk. Om te voorkomen dat onze jeugd afglijdt in de zware criminaliteit implementeren we de door het RIEC aangeboden doorlopende leerlijn als onderdeel van het project Dealbreakers vooruitlopend op een mogelijke uitrol van de totaalaanpak Dealbreakers.

Ook blijven we investeren in publiekscampagnes om de bewustwording en meldingsbereidheid bij inwoners te verhogen. Recentelijk hebben we de effectiviteit van deze campagnes onderzocht. De uitkomsten van dit onderzoek betrekken we bij de inhoud en opzet van onze aankomende campagnes.

De (door)ontwikkeling en versterking van de lokale aanpak van ondermijning staat centraal. Een toekomstbestendige aanpak van (ondermijnende) criminaliteit vraagt om het versterken van de preventieve aanpak en de verbinding tussen repressie en preventie. Belangrijke onderdelen van de aanpak zijn werken aan een weerbare samenleving en een weerbare overheid. De afgelopen periode hebben we geïnvesteerd in het verbeteren van het zicht op ondermijning, de weerbaarheid van de gemeentelijke organisatie en het integraal aanpakken van casuïstiek.

Effectindicatoren:
De effecten van de aanpak van ondermijnende criminaliteit zijn lastig in
harde cijfers uit te drukken en hierdoor in zowel kwalitatieve en kwantitatieve zin beperkt inzichtelijk te maken. Dit is inherent aan de problematiek: deze vorm van criminaliteit vindt in de regel in het onzichtbare plaats. Over de precieze omvang ervan zijn geen betrouwbare cijfers beschikbaar. Er zijn wel verschillende signalen dat de aanpak effect sorteert. We zijn bezig om over verschillende effectindicatoren te rapporteren. Zo willen we de effecten van de aanpak ondermijnende criminaliteit beter kwantificeerbaar maken.  De onderstaande indicatoren hebben zowel betrekking op de preventieve als de repressieve kant van deze aanpak:

Effectenindicatoren

Ingekomen signalen (intern)

Ingekomen signalen (extern)

Aantal MMA meldingen

Aantal BIBOB onderzoeken

Waarvan geweigerd op BIBOB

BIBOB ingetrokken

Aantal sluitingen panden

Aantal bestuurlijke waarschuwingen

Last onder dwangsom

Integrale controles

Aantal trajectbegeleiding uitgevoerd door Jeugdpreventieteam.

Digitale veiligheid
Digitale criminaliteit heeft de laatste jaren een opmars gemaakt. Cybercriminelen maken slim gebruik van nieuwe ontwikkelingen, zoals AI. Het is belangrijk dat onze inwoners zich bewust zijn van de risico’s in de digitale leefwereld. De gevolgen van deze vorm van criminaliteit kunnen zeer groot zijn. De gemeente Teylingen zet in op het voorlichten van inwoners en ondernemers om deze risico’s te verkleinen.

Jeugd en veiligheid
De integrale aanpak van jeugdoverlast door middel van de Zorg- en Veiligheidstafel werkt. Daarbinnen investeren we ook gezamenlijk met de ketenpartners in de groepsaanpak. Zo zijn we wendbaar en kunnen we snel inspelen op de actuele 'vraag' van de jeugd. We zetten in op verbinding met de jongeren door de boa’s, het jongerenwerk en de politie. We weten wat op scholen speelt maar ook wat zich op de digitale ‘straat’ afspeelt. Jongeren kunnen dader van digitale criminaliteit zijn, maar ze zijn ook vaak slachtoffer.
Jongeren zijn vol in ontwikkeling en maken daarin soms onverstandige keuzes; soms zo. onverstandig dat ze in aanraking komen met justitie. Om te voorkomen dat onze jeugd afglijdt in de zware criminaliteit zetten we zoveel mogelijk in op preventie, onder andere door middel van het hierboven genoemde project Dealbreakers.

Zorg en veiligheid
Door problemen binnen het zorgdomein, waaronder wachtlijsten en beperkte plekken binnen de maatschappelijke zorg, (woon)overlast en (potentieel) gevaarlijke situaties. Door de zorg en de veiligheidsketen in een vroeg stadium met elkaar te verbinden, kunnen we deze problematiek effectief aanpakken. Dit gebeurt zowel beleidsmatig, bijvoorbeeld bij de inzet van bestuurlijke maatregelen, als op casuïstiek niveau.
Het is noodzakelijk dat de regionale samenwerking tussen het sociaal domein en het veiligheidsdomein geborgd blijft. In specifieke gevallen vraagt de complexiteit van de casus om specifieke regionale behandeling, welke is belegd bij het Zorg- en Veiligheidshuis. We denken hierbij aan casussen met betrekking op nazorg aan ex-gedetineerden, radicalisering en zedendelinquenten waarbij goed contact met regionale partijen zoals het Openbaar Ministerie, reclassering en jeugdbescherming essentieel is.

Verkeersveiligheid
Het is belangrijk om als gemeente inwoners zowel preventief als reactief te informeren over verkeersveiligheid. Hiermee wil de gemeente positief en wenselijk verkeersgedrag stimuleren. De gemeente trekt hierbij samen op met haar partners.
Educatie speelt een belangrijke rol bij verkeersveiligheid. Door verkeersdeelnemers te informeren, trainen en overtuigen kunnen we positieve gedragsveranderingen bewerkstelligen. Het houden van toezicht en controle door mensen aan te spreken en te waarschuwen bij het niet naleven van verkeersregels of gevaarlijk verkeersgedrag, bijvoorbeeld door boa’s,  valt onder de ‘zachte’ handhaving. De nadruk ligt op het bevorderen van de leefbaarheid en het zorgen voor een positieve gedragsverandering. Hierbij geven boa’s prioriteit aan het toezicht op verkeersveiligheid rondom basisscholen, in de centrumgebieden en in de blauwe zone.

Toezicht en handhaving
In 2023 is het handhavingsbeleid 2020-2023 geëvalueerd en nieuw vierjarig beleid is vastgesteld (VTH 2024-2027). Vanuit het handhavingsbeleid, waarin de prioriteiten zijn gesteld, werken we met een jaarlijks handhavinguitvoeringsprogramma (HUP).
Bepaalde problematiek wordt projectmatig opgepakt; zoals verkeersproblematiek, ondermijning en jeugdoverlast. Door de beperkte capaciteit bij de politie is er een verschuiving van werkzaamheden naar de boa’s. Meldingen zijn complexer en daardoor arbeidsintensiever. De politiecapaciteit op straat zal de komende jaren onder druk blijven staan door nieuwe taken en de grote uitstroom van pensioengerechtigden.

Crisisbeheersing
De gemeente Teylingen investeert actief in het verder versterken van de verbinding en samenwerking met de Veiligheidsregio Hollands-Midden. Dit gebeurt op lokaal niveau in de vorm van een jaarlijks brandweeroverleg met post Sassenheim en Voorhout en het ondersteunen van wervingsacties voor nieuwe vrijwilligers. Op bestuurlijk niveau is er elk kwartaal een overleg met de directie van de Veiligheidsregio. Daarnaast zetten we in op het opleiden, trainen en oefenen van medewerkers van de crisisorganisatie van HLTsamen. Nieuwe ontwikkelingen worden hierbij meegenomen; denk aan de komst van zonnepanelen en elektrische voertuigen en de impact hiervan op incidenten.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Het signaleren, voorkomen en aanpakken van (georganiseerde) ondermijnende criminaliteit.

Wat gaan we daarvoor doen?

Activiteit

Activiteit omschrijving

A1

Signaleren:

  • Het uitvoeren van preventief toezicht en integrale controles.
  • Het blijvend investeren in awareness intern en extern door middel van trainingen en publiekscampagnes.
  • Het in samenwerking met het RIEC actualiseren van ons Ondermijningsbeeld om goed zicht te hebben op de problematiek.

A2

Voorkomen:

  • Het verder versterken van een weerbare samenleving via publiekscampagnes.
  • Het verder versterken van een weerbare organisatie via onder andere de inzet van trainingen (algemeen en op maat).
  • Het implementeren van de (doorlopende) leerlijn vanuit het project Dealbreakers gericht op het voorkomen van jonge aanwas, vooruitlopend op een mogelijk uitrol van de totaalaanpak Dealbreakers afhankelijk van besluitvorming over de begroting 2025.

A3

Aanpakken:

  • Het lokaal oppakken van signalen en het uitlopen van casuïstiek.
  • Het waar nodig opwerken van signalen tot een (regionale) RIEC casus dan wel handhavingsknelpunt.
  • Het onder voorbehoud van besluitvorming over de begroting van 2025 geven van uitvoering aan het samen met partners opgestelde plan van aanpak drugscriminaliteit.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Onze inwoners en medewerkers zijn digitaal weerbaar

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

B1

We geven voorlichting aan verschillende doelgroepen om de weerbaarheid te vergroten en de kans op slachtofferschap te verkleinen.

B2

We vergroten de interne digitale weerbaarheid door het inzetten van bewustwordingstools. Onze crisisorganisatie is ingericht op digitale crises.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

We bieden jongeren een veilige omgeving waarin zij zich kunnen ontwikkelen
en onderdeel van de samenleving uitmaken.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

C1

We voeren regie op de Zorg- en Veiligheidstafel Jeugd. Kinderen over wie zorgen bestaan, worden in een vroeg stadium integraal besproken om te voorkomen dat zij afglijden. Er wordt een gezamenlijk plan van aanpak opgesteld waarbij de ketenpartner die de casusregie heeft het contact legt met jongere en/of ouders. Hierbij is er ook aandacht voor het gezin rondom het kind.

C2

We faciliteren het Jeugd in de Buitenruimte overleg, waarbij jongerenwerk, politie en boa’s informatie delen over hangplekken. We kennen onze jongeren en zetten gezamenlijk in op het voorkomen van overlast.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

We voorkomen dat zorgproblematiek escaleert naar veiligheidsproblematiek (sociale veiligheid).

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

D1

We zetten in op het voorkomen en aanpakken van multiproblematiek. We nemen deel aan verschillende overlegvormen, waaronder het Zorgnetwerkoverleg en overleggen in het Zorg- en Veiligheidshuis. De focus hierbij ligt  op zowel het veiligheids- als het zorgaspect, waarbij we de interne samenwerking tussen het sociaal domein en openbare orde en veiligheid opzoeken.

D2

We verminderen woonoverlast en burenruzies door, waar nodig, samen met onze partners buurtbemiddeling in te zetten.  

D3

Indien van toepassing worden bestuurlijke maatregelen opgelegd om woonoverlast of huiselijk geweld terug te dringen.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Het bevorderen van de verkeersveiligheid in onze gemeente.

Wat gaan wij daarvoor doen?

Activiteit

Activiteit omschrijving

E1

We stimuleren verkeersveilig gedrag rondom scholen zodat kinderen veilig naar school kunnen.

E2

We vergroten de leefbaarheid en stimuleren de doorstroom van parkeerplaatsen door controles uit te voeren in blauwe zones en op foutief parkeren in het centrum.

WAT WILLEN WIJ BEREIKEN?

Doel:

Een veilige fysieke leef-, woon- en werkomgeving.

WAT GAAN WIJ DAARVOOR DOEN?

Activiteit

Activiteit omschrijving

F1

Deelnemers van de gemeentelijke crisisorganisatie worden opgeleid en oefenen zodat de gemeente voorbereid is op rampen/crises.

F2

We adviseren over risicovolle evenementen. We zijn aanwezig bij vooroverleggen en werken nauw samen met de organisatie van evenementen en met de hulpdiensten.

F3

We bevorderen een veilig ondernemersklimaat door controles uit te voeren. We voeren regie en adviseren over publiek-private samenwerking ter verbetering van de veiligheid (KVO).

Samenwerkingspartners

Verbonden partijen

Overige samenwerkingspartners

Veiligheidsregio Hollands Midden (VRHM)
Omgevingsdienst West-Holland (ODWH)

Politie
Stichting Voor Ieder 1
Zorg- Veiligheidshuis Hollands Midden
Welzijnskwartier
Openbaar Ministerie
Halt
Brijder
GHOR
Regionaal Bureau Leerrecht (RBL)
Jeugdbescherming West
Onderwijs
RIEC

Deze pagina is gebouwd op 11/21/2024 07:54:42 met de export van 11/21/2024 07:47:46